استابلایزرها چند نوع دارند؟

استابلایزرها چند نوع دارند؟

امروزه استابلایزرها بخشی جدانشدنی و ضروری از زندگی ما را تشکیل می دهند. در خانه، واحدهای صنعتی یا کارگاه و کارخانه ها حداقل یکی از آن ها وجود دارد تا کار را در یک سطح قابل اطمینان و اتکا پیش ببرند. این وسایل سودمند برقی، بسته به نیاز، کارکرد و عملکرد، انواع مختلفی دارند. اما همانطور که به طور مکرر تاکید کرده ایم، مقصود همه ی آن ها یک مطلب واحد است. استابلایزرها جریان های ضعیف را تقویت می کنند و میزان ولتاژهای بالا را روی مرز مورد نیاز وسایل برقی نگاه می دارند. این کار باعث می شود عمر وسایل الکترونیکی دراز شود و کیفیت عملکرد آن ها در لحظه و طولانی مدت ارتقا داشته باشد. از همین روست که امروزه روی شناخت انواع استابلایزرها به عنوان محافظین ولتاژ تمرکز و تاکید وجود دارد. در ادامه ما انواع استابلایزرها را معرفی کرده ایم و شرح مختصری بر آن ها نوشته ایم.

استابلایزرهای رله ای(Relay)

ساختار درونی این نوع از استابلایزرها را در تصاویری که مربوط به مدار ها بود به صورت ساده سازی شده و شماتیک نمایش دادیم. این دست از استابلایزرها مخصوص کاربری های خانگی هستند و در مقیاس مشخص به کار گرفته می شوند ( البته در سطح تجاری هم نماینده هایی دارند).

نحوه ی عملکرد استابلایزرهای رله ای در حالت کلی وابسته به عملکرد ترانس و رله هایی است که این ترانس را در وضعیت و حالت های مختلف قرار می دهند. اگر نیاز به کاهش ولتاژ باشد، ترانس باید یک حالت را تجربه کند و اگر مساله افزایش ولتاژ معرفی شود، باید بالعکس عمل کرد و ترانس را در حالتی دیگر قرار داد. اگر چه ما در حالت کلی تنها به معرفی ترانس و رله بسنده می کنیم، اما در منظر فنی و تکنیکی اعضای بیشمار دیگری نیز حضور دارند.

استابلایزر

وقتی درباره ی سیستم دستی یا مکانیکی صحبت می کنیم، منظورمان این نیست که یک نفر باید پشت استابلایزر بایستد و دستور دهد که الان جریان بالا است، نسبت به کاهش اقدام کن و بالعکس. بلکه موضوع و سخن، وجود یک کنترل کننده ی جریان است که نسبت به عدد معرفی شده، ولتاژ را اندازه گیری می کند و اگر جریان ورودی بالا یا پایین باشد، رله ها را در محل مناسب قرار داده و جریان را آن طور که باید، مدیریت می سازد.

ظرفیت مدیریت استابلایزرهای رله ای معمولا چیزی در حدود شش الی پانزده درصد جریان ورودی است و این کار را با دقتی پنج الی ده درصدی انجام می دهند. یعنی اگر جریان ورودی تا پانزده درصد تلورانس داشته باشد (نسبت به چیزی که باید باشد) مدیریت و رساندن آن به مصرف کننده ی جریان، با دقتی متغیر از پنج تا ده درصد مقدور خواهد بود.

هزینه ی کم، دقت قابل قبول، وزن پایین و عواملی از این دست، در مجموع استابلایزرهای رله ای را تبدیل به گزینه ی محبوب مصارف خانگی، یا تجاری کوچک کرده است. اما به هر حال بسته به محلی که مورد استفاه قرار می گیرند، یک سری محدودیت هایی هم دارند. به عنوان مثال سرعت اصلاح جریان این محافظان ولتاژ کمی کند است (در مقایسه با سایر مدل های دیجیتالی) و دوام، استحکام و ماندگاری کمتری نسبت به مدل های صنعتی دارند. در مجموع، باید گفت که استابلایزرهای رله ای جوابگوی نیازهای خانگی خواهند بود.

استابلایزرهای سروو(Servo)

برای افرادی که با علم مهندسی برق آشنا هستند، نام سروو به تنهایی ساختار استابلایزرهای مذکور را نمایان می سازد. ساختار این استابلایزرها Servomechanism یا اصطلاحا Negative feedback است. در واقع استابلایزرهای مذکور از یک موتور یا ساختار با عملکرد تکنلوژیکی سروو بهره می برد (تصویر زیر را نگاه کنید). معمولا زمانی که جریان ورود میزان بالایی دارد سراغ استابلایزرهای سروو می رویم. دقت آن ها از یک تا پنجاه درصد متغییر است و به همین دلیل، برای به کار گیری در شرایط سخت و گوناگون، گزینه های قابل اتکا و اعتمادی به شمار می آیند. استابلایزرهای سروو از یک موتور سروو، ترانس خودکار، ترانس افزایش دهنده و کاهنده، سیستم کنترلی و موتور انتقالی تشکیل می شوند ( به عنوان اعضای اصلی).

استابلایزر

در این استابلایزرها، یک سر ترانسِ کاهنده و افزایشی به ترانس خودکار متصل می شود و طرف دیگر آن در اختیار موتور یا بازوی انتقالی است. در انتهای آن بازو هم موتور سروو قرار گرفته است. در تصویر زیر ساختار مداری این استابلایزرها را مشاهده می فرمایید.

استابلایزر

ماهیت عملکرد این استابلایزرها هم مشابه نمونه های رله ای است، تنها با این تفاوت که ساختار عملکردی متفاوتی دارند. یعنی ابتدا اختلاف جریان را تشخیص می دهند، سپس موتور توسط بازویی که دارد ترانس را در مسیر و جهت صحیح قرار می دهد و استابلایزر در مدت زمانی اندک، جریان ورودی نامطلوب را در ساختار داخلی خود، به آن ولتاژی که باید تبدیل می کند. تنها مساله این است که اگر در مورد قبل نیاز بود رله ترانس را به کلی در محل و ساختاری دیگر قرار دهد، اینجا یک بازو، متصل به موتور سروو، فرمان را از کنترل کننده دریافت می کند و باقی ماجرا صورت می پذیرد.

استابلایزرهای سروو می توانند در مصارف صنعتی و برق سه فاز هم به کار گرفته شوند. در واقع اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم، استابلایزرهای سروو تقریبا در هر کاربری امکان انجام وظیفه دارند. تنها ذکر این نکته ضروری است که تاکید کنیم، استابلایزرهای سروو وقتی برای مصارف شهری و خانگی تولید می شوند از دو ترانس در ساختار خود بهره می برند و در نمونه های صنعتی و سه فاز، این تعداد به سه می رسد. و حتی در نمونه های قدرتمند، همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید، استابلایزر از سه موتور سروو بهره می برد و هر کدام از موتور ها خود دو ترانس در خدمت دارند.

استابلایزر

همانطور که به احتمال زیاد تا به حال حدس زده اید، استفاده از استابلایزرهای سروو مزیت هایی دارد نسبت به نمونه های رله ای. در واقع صنعتی و پیشرفته تر بودن این محافظان ولتاژ باعث می شود تا ضعف نمونه های قبلی پوشانده شود. در نتیجه باید گفت، استابلایزرهای سروو واکنش هایی سریع تر از نمونه های رله دارند، دقت بالاتری ارائه می دهند و از همه مهم تر، در مدت زمانی طولانی، قابل اعتماد تر هستند.

استابلایزرهای استاتیکی(Static)

بر خلاف دو نمونه ی قبل که یکی از ترانس و دیگری از موتور سروو بهره می گرفتند، ساختار استابلایزرهای استاتیکی کاملا متفاوت است. در واقع سیستم پیشرفته ی این دست از استابلایزرها دقت های مدیریت ولتاژ را تا درصد های فوق العاده ریز فراهم می آورد. همانطور که از نام این استابلایزرها بر می آید، آن ها هیچ عضور متحرکی ندارند و به جای رله و موتور سروو، از یک power electronic converter  برای مدیریت لحظه به لحظه ی جریان بهره می برند. دقتی که برای این استابلایزرها معرفی می شود عدد فوق العاده ی یک درصد است. یعنی با این توصیف، اگر دو نمونه ی قبل اتومبیل هستند، ما در حال صحبت از هواپیما هستیم.

این محافظ ولتاژهای استاتیکی، از یک ترانس افراینده و کاهنده، موتور IGBT و میکروکنترولر و microprocessor یا DSP بهره می برند. نحوه ی عملکرد هم به این صورت است که Microprocessor controlled IGBT از طریق تکنیک یا تکنولوژی pulse width modulation ولتاژ مناسب و مورد نیاز را تولید می کند. این ولتاژ تولیدی، به ترانس اصلی اعمال می شود و از آنجا با کمک IGBT دوباره جریان به فاز مورد نظر، یا همان میزانی که دقیقا لازم است تبدیل می شود. تصویر زیر شماتیک ساختار و مدار استابلایزرهای استاتیکی را نمایش می دهد.

استابلایزر

حالا هر زمانی که microprocessor مثلا تشخصیص دهد که جریان پایین تر از حد مورد نیاز است، پیام یا PWM خود را به IGBT converter  می فرستد و در نهایت، ولتاژ مورد نیاز ساخته و پرداخته می شود. حالا بر عکس این روند و جریان هم ممکن است. یعنی اگر تشخیص داده شود که ولتاژ بیشتر از حد نیاز است، پیامی مشابه به IGBT فرستاده می شود و آن چه که باید رخ دهد، به وقوع می پیوندد. با توجه به روند معرفی استابلایزرها تا به این جا به احتمال زیاد با ما هم نظر خواهید بود که نمونه های استاتیکی قدرتمند ترین محافظ های جریان هستند. سایز فشرده، سرعت عمل فوق العاده بالا، قدرت و دقت بی نظیر در کنترل و مدیریت جریان و بهره وری و دوام بالا، ویژگی های مهم استابلایزرهای استاتیکی هستند.

تصویر زیر نماینده ی یک استابلایزر استاتیکی است و در ادامه ی آن شماتیک مداری هم نمایش داده شده است.

استابلایزر

تفاوت استابلایزر و رگولاتور چیست؟

احتمالا شما هم با این سوال چالشی مواجه شده اید و بعضی اوقات سردرگم برای یافتن پاسخ مناسب ساعاتی طولانی را با فکر و جدل ذهنی سپری کرده اید. استابلایزر و رگولاتور هر دو کارکردی مشابه دارند اما ساختار آن ها متفاوت است. برای اینکه دقیق تر مساله را روشن کنیم، باید بگوییم:

استابلایزر وسیله ای برقی است که برای ایجاد جریان ورودی بی نوسان طراحی شده و اینکار را بدون تغییر در جریان ورودی انجام می دهد.

و در طرف مقابل، رگولاتور وسیله ای برقی است که برای ایجاد جریان ورودی بی نوسان طراحی شده و اینکار را بدون تغییر در جریان ورودی وسیله ی برقی(Load) انجام می دهد.

تفاوت ذره بینی است، نه؟

چگونه استابلایزر مناسب خود را انتخاب کنیم؟

برای انتخاب استابلایزر مناسب باید عوامل مختلفی را در نظر بگیرید. از این که در چه شرایط محیطی قرار دارید گرفته تا اینکه برای چه مقیاس و چه وسیله ی برقی اقدام به تهیه ی استابلایزر می کنید. توصیه ی ما این است که ابتدا شرایطی که در منزل، کارگاه یا محیط کار خود دارید را به طور کامل روی کاغذ مکتوب کنید، سپس با متخصصی از این حوزه وارد مشورت شوید. او طیف وسیعی پیشنهاد در اختیار شما قرار خواهد داد و شما قادر خواهید بود بسته به شرایطی که دارید، مناسب ترین گزینه را انتخاب کنید.

استابلایزرها چند نوع دارند؟

ما در این متن، چند بند به عنوان راهنما در اختیار شما قرار می دهیم تا بهتر با چند و چون فنی کار آشنا شوید.

استابلایزر

  • پس از شناخت نیاز شخصی یا سازمانی، اولین کار بررسی مشخصات اسمی استابلایزر از قسمت ارائه ی جزیئات است. برای مثال نوشته هایی از قبیل Transformer Nameplate, MCB Nameplate, Capacitor nameplate به نوعی، خصوصیات ظاهری و فنی استبالایزر و ترانس مورد نظر شما را نمایان خواهند ساخت.
  • توجه داشته باشید، استابلایزرها به جای kW با kVA معرفی می شوند. در این ویژگی، ترانس ها و استابلایزرها اشتراک دارند. در نتیجه برای انتخاب محافظ ولتاژ، چه نیاز شما استابلایزر بود و چه ترانس، به واحد کمی معرفی قدرت آن ها توجه داشته باشید.
  • برای انتخاب ترانس و استابلایزر توصیه اکید می شود که همواره یک حاشیه ی امن در نظر گرفته شود. آن چیزی که به انتخاب دست بالا، ایمن یا آینده نگارانه معروف است را در نظر بگیرید و هر نیازی دارید، محصول خود را برای برآورده ساختن ده الی پانزده درصد بیشتر تهیه کنید.
  • به عنوان آخرین نکته، دوباره به واحد های kW و kVA باز می گردیم. توجه داشته باشید که باید بتوانید تبدیل این دو به هم را انجام دهید. همچنین در بالا ذکر کردیم که استابلایزر و ترانس ها با kVA معرفی می شوند، این مساله همیشگی نیست، یعنی موارد استثنایی هم وجود دارد. اگر اجازه دهید، بند آخر را اینگونه به پایان ببریم که، شناخت واحد معرفی توان و قدرت یک محافظ ولتاژ، امری است ضروری.

حالا در پایین، با یک مثال سعی می کنیم نشان دهیم که شیوه ی تبدیل توان و قدرت استابلایزر و ترانس در واحدهای مختلف چگونه صورت می گیرد.

فرض کنید که کولر یا یخچال شما 1kVA جریان طلب می کند. در نتیجه بیست درصد حاشیه ی امن در انتخاب می شود 200 watts و با اضافه کردن این حاشیه امن به مقدار ابتدایی ما 1200 VA wattage خواهیم داشت. در نتیجه اگر قصد تهیه ی یک ترانس یا استابلایزر داریم، باید مشخصات 1.2 kVA یا 1200 VA را داشته باشد.

از مثال رها می شویم و مساله را به صورت عمومی بیان می کنیم. برای مصارف خانگی، به طور کلی بازه ی 200 VA الی 10 kVA برای استابلایزرها معرفی می شود. یعنی اگر به قصد خرید محافط ولتاژ به بازار رفتید، سعی کنید استابلایزر یا ترانسی که انتخاب می کنید، مشخصاتی در آن بازه داشته باشد. اما در زمینه ی صنعتی متاسفانه نمی توانیم یک بازه ی مشخص ارائه کنیم، زیرا طیف گسترده ی ابزارآلات کارگاهی این امکان را از ما می گیرید.

شما می توانید انواع استابلایزر را با نازل ترین قیمت  از شرکت بهین تجهیز ماهور خریداری نمایید.

برای خرید یا مشاوره ی رایگان با شماره های مندرج در سایت تماس حاصل فرمایید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *