استابلایزر یا تثبیت کننده ی ولتاژ چیست؟

استابلایزر یا تثبیت کننده ی ولتاژ چیست؟

تثبیت کننده ولتاژ یا استابلایزر دستگاهی الکترونیکی همانگونه که از اسمش معلوم است تضمین کننده یک جریان بدون نوسان است که این موضوع و استفاده از ترانس استابلایزر باعث می شود تا وسیله برقی بواسطه نواسانات جریان الکترونیکی آسیبی نبیند.

کاربردهای استابلایزر ولتاژ به نیاز هر خانه‌ای بدل شده است. هم‌اکنون انواع متفاوتی از استابلایرهای ولتاژ برای کاربردها و با کارایی‌های متفاوت موجود است. پیشرفت‌های اخیر تکنولوژی مانند چیپ‌های میکروپروسسور و تجهیزات الکترونیک قدرت سبب شده تا نگاه ما به ولتاژ استابلایزر تغییر کند. اکنون این دستگاه‌ها تمام اتوماتیک، هوشمند و به همراه بسیاری کارایی دیگر هستند. همچنین واکنش فوق‌العاده سریعی به نوسانات ولتاژ نشان می‌دهند و به کاربر خود این قابلیت را می‌دهند تا ولتاژ مورد نیاز خود را از راه دور تنظیم کنند.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به خاطر نوسانات برق شهری دستگاه های برقی شما آسیب دیده و یا سوخته باشد.

و اگر تا به حال هیچ کدام از لوازم برقی شما نسوخته است ، انسان خوش شانسی بوده اید.

استابلایزر ولتاژ چیست؟ چرا به آن نیاز داریم؟

استابلایزر ولتاژ یک دستگاه الکتریکی است که صرف نظر از هر تغییر یا نوسانی در ورودی یک ولتاژ ثابت را در پایانه‌های خروجی خود به بار می‌رساند.

هدف اصلی استابلایزر ولتاژ حفاظت از تجهیزات الکتریکی یا الکترونیکی مانند تهویه مطبوع، یخچال، تلویزیون و… در مقابل خسارت احتمالی از نوسانات ولتاژ می‌باشد.

فهرست مطالب عنوان شده در مقاله زیر به شرح زیر است:

  • مقدمه
  • استابلایزر چیست؟
  • استابلایزر خانگی
  • استابلایزر کولر گازی
  • استابلایزر صنعتی
  • انواع استابلایزر
  • استابلایزر آسانسور
  • تفاوت استابلایزر و محافظ برق
  • مزایا استابلایزر
  • استابلایزر دستی یا ترانس برق دستی
  • نصب استابلایزر
  • خرید استابلایزر
  • مقایسه استابلایزر و یو پی اس

استابلایزر ولتاژ به AVR (رگولاتور ولتاژ اتوماتیک) نیز معروف است.‌ موارد استفاده آن تنها به تجهیزات خانگی و دفاتر که برق را از بیرون دریافت می‌کنند مربوط نمی‌شود. حتی کشتی‌ها که منبع تغذیه داخلی خودشان را  از طریق دیزل ژنراتور دارند نیز به طور گسترده‌ای به ایمنی ناشی از AVRها وابسته می‌باشند.

به لطف بالا گرفتن رقابت و بالا رفتن آگاهی مصرف‌کنندگان از اهمیت تجهیزات ایمنی، ما می‌توانیم انواع مختلفی از استابلایزرهای آنالوگ و دیجیتال اتوماتیک را در بازار از تولیدگان مختلف بیابیم. استابلایزرهای ولتاژ می‌توانند تکفاز (خروجی 220-230 ولت) یا سه‌فاز (خروجی 380-400 ولت) باشند. رگولاسیون مطلوب خروجی استابلایزر توسط مبدل باک-بوست مدار داخلی انجام می‌گیرد. نوع سه‌فاز آن بر دو قسم است: مدل بار متعادل و مدل بار نامتعادل.

 استابلایزر چیست؟


استابلایزر وسیله ای است که جهت جلوگیری از نوسان و پرش های ناگهانی برق شهری و تثبیت ولتاژ برای محافظت از کلیه لوازم برقی خانگی و لوازم برقی صنعتی استفاده می شود .

استابلایزر با داشتن یک ترانس تقویت و یک برد میکروپروسسوری  برق ورودی را در هر ثانیه چک نموده و در صورت افزایش یا کاهش ولتاژ به صورت اتوماتیک یک ولتاژ ثابت را به مصرف کننده ارائه می دهد.

استابلایزر سیستم تنظیم و ثبات دهنده ولتاژ می باشد و هر زمان داخل شبکه کاهش، نوسان و یا اختلالی ایجاد گردد سریعا از طریق استابلایزر مشخص شده و به طور اتوماتیک برطرف می گردد. کارکرد این وسیله با سر و صدا همراه نمی باشد و از تکنولوژی جدید سرووموتور برخوردار می باشد.

به ‌صورت کلی هر وسیله برقی یک جریان برق ثابت را می‌تواند تحمل کند. همچنین بسته به اینکه در چه مکانی از استابلایزر استفاده می‌کنید، یک تلورانس یا ضریب نوسان مشخص (۵ یا ۱۰ درصد) برای آن تعیین شده است. اما تکرار این نوسانات علاوه بر اینکه عمر دستگاه را کاهش می‌دهد ممکن است عملکرد لحظه‌ای آن را هم تحت تاثیر قرار دهد.

استابلایزرها نقش بسیار مهمی نیز در اجرای سیستم‌های برق اضطراری ایفا می‌کنند. به طوری که با یکسان سازی جریان برق، علاوه بر جلوگیری از ایجاد آسیب در دستگاه‌های مختلف الکتریکی و الکترونیکی، هنگام سوییچ و انتقال منبع جریان برق به سمت دستگاه‌های برق اضطراری یو پی اس، مانع از ایجاد نوسانات شدید در جریان برق می‌شود.

با این تغییرات عمده در سیستم کنترلی استابلایزرها، زمان قطع دستگاه و پاسخگویی آن به تغییرات ناگهانی بهبود چشمگیری داشته، طوریکه زمان عملکرد آن‌ها در حد میلی ثانیه است.
امروزه استابلایزرها به عنوان یک تجهیز ضروری برای دستگاه‌های الکترونیکی حساس به تغییرات ناگهانی ولتاژ به حساب می‌آیند. چرا که تغییرات ناگهانی ولتاژ ، باعث تاثیرات مخربی بر مدارات الکترونیکی خواهد شد. لذا امروزه استابلایزرها به همراه دستگا‌هایی از قبیل ماشین‌های CNC، دستگاه‌های تهویه، تجهیزات پزشکی، تحهیزات مخابراتی، سیستمهای کامپیوتر و … مورد استفاده قرار می گیرند.

استابلایزر در منزل کجا نصب می شود؟

به لطف بالا گرفتن رقابت و بالا رفتن آگاهی مصرف‌کنندگان از اهمیت تجهیزات ایمنی، ما می‌توانیم انواع مختلفی از استابلایزرهای آنالوگ و دیجیتال اتوماتیک را در بازار از تولیدگان مختلف بیابیم. استابلایزرهای ولتاژ می‌توانند تکفاز (خروجی 220-230 ولت) یا سه‌فاز (خروجی 380-400 ولت) باشند. رگولاسیون مطلوب خروجی استابلایزر توسط مبدل باک-بوست مدار داخلی انجام می‌گیرد. نوع سه‌فاز آن بر دو قسم است: مدل بار متعادل و مدل بار نامتعادل.

به دلیل نوسانات ناگهانی که در حال حاضر وجود دارد و با توجه به هزینه ها و قیمت های بالای کلیه لوازم برقی از جمله یخچال فریزر، لباسشوبی و کولر گازی، تلویزیون، لپ تاپ، در صورت عدم کنترل نوسانات برقی یا نداشتن برق ثابت 220 ولت، این نوسانات می تواند بیشترین صدمات را به این لوازم منجر گردد . بنابراین جهت حفاظت این لوازم برقی، خرید یک استابلایزر تک فاز توصیه می شود

 

ممکن است در بعضی از صنایع که از برق سه فاز هم استفاده می کنند و احتمال صدمه دیدن برای این دستگاه های سه فاز مانند دستگاه  CNC،دستگاه پزشکی ،سی تی اسکن و لیزر و یا هر گونه دستگاه سه فازی که نیاز به برق 380 ولت ثابت دارد که وجود دارد ، وجود و خرید یک استابلایزر سه فاز پیشنهاد می شود.

اول از همه برای توضیح درباره استابلایزر سه فاز و محل استفاده آن باید این موضوع را مطرح کنیم که استفاده از استابلایزر سه فاز ، به نوع تجهیزات الکتریکی شما بستگی دارد. بنابراین ، در عمل انتخاب ترانس سه فاز ، منبع تغذیه تثبیت شده (که در اینجا منظور همان استابلایزر سه فاز است) باید با توجه به جزئیات قدرت اضافی ، ضریب قدرت و نوع بار تجهیزات الکتریکی منطقی انتخاب شود و قدرت خروجی آن باید با حاشیه مناسب ، به ویژه حاشیه بار اضافی انتخاب گردد.

برای شفافیت موضوع ، نحوه انتخاب تثبیت کننده سه فاز (three phase stabilizer) به شرح زیر است:
برای بارهای مقاومتی خالص مانند لامپ های رشته ای ، سیم های مقاومتی ، کوره های برقی و سایر تجهیزات ، قدرت تنظیم کننده سه فاز باید 1.5 تا 2 برابر قدرت تجهیزات بار باشد.
جهت محافظت از بارهای منطقی و خازنی تجهیزاتی مانند لامپهای فلورسنت ، پنکه ها ، موتورها ، پمپ های آب ، کولر ، کامپیوتر ، یخچال و … توان تنظیم کننده سه فاز باید 3 برابر قدرت تجهیزات بار باشد.
در شرایط عقلانیت الکتریکی بزرگ و بار خازنی ، هنگامی که جریان در مدل انتخابی ما زیاد است ( 5-8 برابر جریان اضافی) ، جریان شروع بار باید در نظر گرفته شود ، بنابراین در این حالت قدرت تنظیم کننده سه فاز باید بیش از 3 برابر توان بار باشد.
اما به طور معمول، از تثبیت کننده های ولتاژ سه فاز (three phase stabilizer) برای جلوگیری از آسیب ناشی از نوسانات ولتاژ در کارخانه ها ، ماشین آلات CNC ، دیزل ژنراتور ، نفت و گاز و صنایع پتروشیمی ، صنایع غذایی و غیره استفاده می کنند.

 استابلایزر سه فاز :

ترانس استابلایزر سه فاز یا محافظ ولتاژ سه فاز از شش عدد ترانس تشکیل شده است که سه عدد آن ترانس اولیه و سه عدد بعدی ترانس ثانویه می باشد که بر روی آن موتور سرووموتوری به همراه ذغال حرکت می کند و خروجی پیوسته و ثابت را با دقت یک ولت در خروجی ارائه می کند. در هنگام خرید استابلایزر سه فاز سروو موتوری باید دقت شود که استابلایزر به چه دستگاهی نصب می شود و معمولا باید تلرانس بین دستگاه استفاده کننده از ترانس استابلایزر با مشخصات استابلایزر سه فاز سروو موتوری تطابق داشته باشد و یا اینکه از مجموعه آمپر مصرفی دستگاه مطلع بود.

تمام شرایط گارانتی این نوع دستگاه ها داشتن یک ولتاژ ثابت و بدون نوسان می باشد . توصیه می شود برای جلوگیری از این ضرر و زیان های کلان از یک ترانس استابلایزر کوچک برای کلیه لوازم برقی صوتی و تصویری روشنایی و الکتریکی استفاده می شود.

استابلایزر مخصوص آسانسور و ماینر

استابلایزر ماینر و استابلایزر آسانسور هم از ترانس های تقویت ولتاژ هستند که مختص این دستگاه ها استفاده می شوند.

استابلایزر ماینر را چگونه انتخاب کنیم؟

ماینر دستگاهی است که اقدام به ماینینگ و استخراج ارز دیجیتال یا بیت کوین می نماید. در واقع به فرآیند تولید و پردازش ارز دیجیتال ، ماینینگ گفته می شود که بسیار سخت و هزینه بر است.

خرید استابلایزر ماینر برای دستگاه های ماینر که در حین کار عملیات پیچیده ای را انجام میدهند و با ولتاژ بالا کار می کنند ، توصیه می شود زیرا دستگاه ماینر در زمان استخراج ارز دیجیتال دمای زیادی را متحمل  شده و این مورد ممکن است منجر به نوسان ولتاژ در دستگاه شود.

استابلایزر آسانسور


یکی از دلایل مهم استفاده کردن استابلایزر در آسانسورها به این دلیل است که آسانسورها دارای یک موتور و درایور می باشند. در هنگام استارت ، یک ولتاژ اضافه از کنتور کشیده می شود که باعث افت ولتاژ و تاثیر آن روی موتور می گردد که باعث صدمه و سوختن موتور می شود. استابلایزر این افت ولتاژ را برای آسانسور جبران می کند.

استابلایزر آسانسور را چگونه انتخاب کنیم؟

برای انتخاب استابلایزر آسانسور، باید از آمپر مصرفی موتور آسانسور اطلاع داشته باشیم زیرا آسانسور استارت اولیه دارد و از این رو معمولا برای آسانسور ، استابلایزر 30 و 50 کاوا استفاده می شود.

استابلایزر یا تثبیت کننده ی ولتاژ چیست؟

با پیشرفت در تکنولوژی، استابلایزرهای ولتاژ گذشته که مبتنی بر رله بودند، جای خود را به استابلایزرهای هوشمند که با مدارات کنترلی دیجیتال و به طور معمول با سیستم سرووموتور کار می‌کنند، داده‌اند. در این نسل از استابلایزرها پتانسیومتر از طراحی حذف شده و کاربر، تنظیمات مربوطه را با استفاده از یک صفحه کلید و مانیتور انجام می‌دهد.

در استابلایزر ولتاژ، تثبیت ولتاژ در شرایط اضافه و یا افت ولتاژ از طریق دو عمل اساسی صورت می‌پذیرد که با نام Buck و Boost شناخته می‌شوند. این دو عمل توسط ترانسفورماتور و یا مدارات الکترونیک قدرت که توسط سیستم‌های کنترلی قطع و وصل می‌شوند انجام می‌شود. در حین وقوع افت ولتاژ، مدار Boost وارد عمل شده و ولتاژ را در بازه تنظیم شده قرار خواهد داد. همچنین در حین وقوع اضافه ولتاژ مدار Buck برای کاهش ولتاژ انتخاب شده و ولتاژ را در رنج مطلوب تنظیم خواهد کرد.

استابلایزر خانگی


استابلایزر های خانگی یکی از بهترین محافظ ها در سراسر کشور هستند که می توانند جهت حفاظت از کلیه لوازم خانگی و تجهیزات حساس استفاده شوند که برخی از مصرف کنندگان آن را به نام ترانس های اتوماتیک یا ترانس افزاینده برق می شناسند.

آیا استفاده از استابلایزر در خانه لازم است؟

باید به عنوان یک مشاور و یک متخصص بگوییم که در زمینه های استابلایزر در صورتی که نوسان ولتاژ یا پرش ولتاژ در خانه خود مشاهده می کنید، باید از استابلایزر استفاده کرد.

راحت ترین مثال به شرح زیر است:

هنگامی که نور لامپ منزل شما کم و زیاد می شود ، این اولین نشانه های خرید استابلایزر برای منزل می باشد و اگر حتی یک دستگاه ارزشمند در داخل منزل خود دارید از یک محافظ اتوامتیک یا ترانس برق استفاده کنید.

 

چگونه یک تثبیت کننده ولتاژ (استابلایزر stabilizer) خوب را انتخاب کنیم؟

انتخاب یک تثبیت کننده خوب (استابلایزر stabilizer) یک مسئله مهم است. آنچه شما باید در نظر بگیرید ماهیت نوسان منبع تغذیه در منطقه شما و رتبه بندی وسایلی است که می خواهید به آن ترانس برق متصل کنید. برای این کار ، ولتاژ ، جریان و توان دستگاه مصرفی خود را را یادداشت کنید که این موارد معمولاً روی برچسب مشخصات روی دستگاه شما ذکر می شود.
سپس جهت انتخاب یک ترانس برق خوب به کارشناسان فروش ترانس برق مراجعه و از آنها راهنمایی بگیرید.

ویژگی استابلایزر یا تثبیت کننده ولتاژ :

استابیلایزر به گونه‌ای طراحی شده است که به بهترین نحو می‌تواند از دستگاه‌ها و لوازم برقی در مقابل نوسانات و اختلالات برق شهر و خطرات ناشی از از رعد برق و… محافظت نماید.

دستگاه استابلایزر دارای فیلتری است که نویز موجود در برق شهر را که باعث اختلال در عملکرد دستگاه‌های مصرف‌کننده می‌گردد، حذف نموده و برق تثبیت شده عاری از هرگونه پارازیت، جهت استفاده دستگاه‌های مصرفی در خروجی ایجاد می‌نماید. در صورتی که مصرف‌کننده لامپ باشد، تثبیت ولتاژ در هنگام نوسان برق شهر به صورت کم نور یا پر نور شدن لامپ می‌باشد. هرگاه بار مصرفی دستگاه بیش از آمپر مصرفی شود هشداردهنده صوتی دستگاه بصورت منقطع به صدا در می‌آید و چراغ قرمز مربوط به بار 100% بصورت چشمک‌زن عمل نموده و پس از مدتی در صورت ادامه اضافه بار خروجی قطع خواهد شد.

چطور استابلایزر مناسب را برای منزل خود پیدا کنیم؟

برای انتخاب یک استابلایزر مناسب برای یک منزل چند راه حل ساده وجود دارد:


  • فقط برای آن دستگاهی که نوسان ولتاژ تاثیر بیشتری روی آن دارد، استابلایزر تهیه کنید.
  • به عنوان مثال برای محافظت از یک تلویزیون، میتوان از استابلایزر 1500 واتی که تحمل 6 آمپر را دارد ، استفاده کرد .
  • در صورت تمایل به محافظت از کلیه لوازم برقی منزل با توجه به اینکه اداره برق کنتورهای 25 یا 32 آمپری ارائه می نماید ، می توانید یک استابلایزر سروو موتوری 5 الی 8 کاوا نسبت به داشتن کولر گازی و یا عدم موجودی آن در منزل را انتخاب نمایید.
  • یا جهت مشاوره درباره خرید استابلایزر مناسب با کارشناسان پیمان الکتریک تماس بگیرید.

بهترین جای نصب برای یک استابلایزر بعد از کنتور می باشد. با توجه به اینکه در حال حاضر کنتورها در داخل منزل نصب نمیشود ودر داخل پارکینگ هستند، برای نصب آسان، استابلایزر ها قابلیت کابل کشی بین 20 الی 30 متر را دارد و با توجه به بی سرو صدا کارکردن هم در داخل آشپزخانه و یا در داخل خانه می توانند نصب شوند.

آیا استابلایزر برای کولر گازی لازم است؟ 

با توجه به اینکه کولر گازی ها از یک کمپرسور که قسمت اصلی آنها است، تشکیل شده اند و این کمپرسور ها در هنگام استارت یک جریان اولیه می کشند که بخش عمده ای از تحمل کلی یک کنتور را دربرمیگیرد بنابراین این امر در صورت نداشتن یک محافظ خانگی یا استابلایزر کولر گازی باعث سوختن کمپرسور و بقیه دستگاه های موجود در منزل می گردد.

استابلایزر کولر گازی

استابلایزر پیشنهادی برای کولر گازی 5 و 8 کاوا می باشد .

استابلایزر کولر گازی

 

آیا استابلایزر ارزش خرید دارد؟با توجه به اینکه لوازم برقی مختلف دارای قیمت های بسیار بالایی هستند ، خرابی و سوختن آنها ، هزینه های بیشتری را متحمل می گردد، بنابراین با توجه به این موضوع ، وجود یک استابلایزر می تواند از سوختن دستگاه ها و پرداخت هزینه های اضافی جلوگیری کند.

آیا استابلایزر باعث کاهش یا افزایش هزینه برق می شود؟

اگر بدانید که طریقه محاسبه هزینه برق توسط اداره برق به چه صورت است، آن زمان متوجه اهمیت وجود استابلایزر و افزایش یا کاهش هزینه برق می شوید.

روش محاسبه هزینه برق بر حسب جریان می باشد به این صورت که هر چقدر ولتاژ از 220 ولت بالا رود ، جریان پایین آمده و در صورت کاهش ولتاژ از 220 به 200 ولت ، جریان بالا می رود. بنابراین با توجه به توضیح بالا ، هزینه برق منزل زیاد می شود.

در صورت داشتن یک استابلایزر می توانید با ثابت نگه داشتن ولتاژ لوازم برقی خانه خود، از پرداخت هزینه برق اضافه جلوگیری کنید.

استابلایزر صنعتی چیست؟ 


استابلایزری است که از سه ترانس تقویت و سه برد میکروپروسسوری تشکیل شده که می تواند به صورت همزمان ولتاژ ورودی و خروجی و آمپر مصرفی هر دستگاه را به صورت اتوماتیک نشان دهد و برای تثبیت ولتاژ 380 ولت سه فاز می باشد.

استابلایزر صنعتی به دو دسته تقسیم می شود:

  • استابلایزر صنعتی استوانه ای
  • استابلایزر صنعتی سروو موتوری

استابلایزرهای صنعتی استوانه ای ، استابلایزرهایی هستند که از توان 50 کاوا به بالا تولید می شوند و سیستم کارکرد آنها تماما ستونی می باشد و به علت اینکه باید قدرت تحمل جریان بالا را داشته باشند ، سیستم آنها به صورت ستونی طراحی شده و قابلیت تولید تا 500 آمپر را هم دارند.

استابلایزر صنعتی سروو موتوری از قیمت مناسب تری برخوردار هستند و نهایت جریان آنها می تواند تا 75 آمپر باشد ولی در مدل های استوانه ای، استابلایزرها تا 600 آمپر موجود هستند.

انواع استابلایزر (استاپ لایزر)

  • استابلایزر رله ای 
  • استابلایزر سروو موتوری
  • استابلایزر استاتیک

استابیلیزر یا همان ترانس محافظ برق به سه دسته تقسیم می گردد :

دسته اول استابلایزرهای رله ای ( استابلیزرهای پله ای ) بوده که طریقه ی کارکرد این نوع استابلایزر ها تنظیم ولتاژ با دقت 10 ولت می باشد که با سری AVR شروع می گردد و شامل آمپرهای 2 الی 32 آمپر خانگی ( استابلایزر خانگی یا ترانس خانگی) و در مدلهای صنعتی از 9 تا 20 آمپر می باشد .

دسته دوم استابلایزرها، استابلایزر سروو SERVOE است .  این نوع استابلایزرها با داشتن سیستم حلقوی و برد میکروپروسسوری ، دستگاه هایی با دقت بالاتر بوده و تنظیم ولتاژ با دقت 1 ولت می باشد که با سری STB-11 در مدل های تک فاز و در مدل های سه فاز با سری STB-33 ارائه می گردد. این نوع استابیلیزرها در رنج وسیع از 6 آمپر تا 80 آمپر در مدلهای تک فاز و سه فاز از 9 آمپر تا 600 آمپر ارائه می گردد.

دسته سوم استابیلیزر استاتیک هستند. 

یک رکتیفایر ولتاژ استاتیک مانند استابلایزر سروو بِیس هیچ بخش متحرکی ندارد. این وسیله از یک مدار مبدل الکترونیک قدرتی برای تثبیت ولتاژ استفاده می‌کند. استابلایزرهای استاتیک از دقت بسیار بالایی در حدود 1%± برخوردار هستند.

یک استابلایزر ولتاژ استاتیک شامل ترانس باک-بوست، مبدل قدرت IGBT، میکروکنترلر، میکروپروسسور و سایر تجهیزات ضروری می‌باشد.

یک استابلایزر استاتیک چگونه کار می‌کند؟

میکروکنترلر یا میکروپروسسور، مبدل قدرت IGBT را برای تولید سطح ولتاژ با استفاده از تکنیک PWM کنترل می‌کند. در تکنیک مدولاسیون پهنای پالس(PWM)، مبدل‌های قدرت سوییچینگ از یک نیمه‌هادی قدرت (مانند ماسفتMOSFET) برای راه‌اندازی ترانس جهت دستیابی به ولتاژ مورد نظر استفاده می‎‌کنند. این ولتاژ تولیدی به سیم‌پیچ اولیه ترانس باک-بوست اعمال می‌شود. مسئولیت دیگر مبدل قدرت IGBT، کنترل فاز ولتاژ است. ولتاژی که به این طریق تولید می‌شود، می‌تواند با 180 درجه اختلاف‌فاز یا هم‌فاز ولتاژ ورودی باشد، که بسته به خیز یا افت سطح منبع ولتاژ ورودی کنترل جمع یا تفریق آن را به عهده دارد.

میکروپروسسور به محض تشخیص افت سطح ولتاژ، یک سیگنال PWM به IGBT می‌فرستد تا ولتاژی به اندازه اختلاف میزان افت ولتاژ با سطح ولتاژ منبع تغذیه تولید کند. این ولتاژ تولیدی هم‌فاز ولتاژ منبع تغذیه می‌باشد، سپس این ولتاژ سیم‌پیچ اولیه ترانس باک-بوست را تغذیه می‌کند. از آنجایی که سیم‌پیچ ثانویه ترانس باک-بوست به منبع تغذیه ورودی متصل است، ولتاژی که به سیم‌پیچ ثانویه القا شده، با منبع تغذیه ورودی جمع می‌شود و نهایتاً ولتاژ افزایش یافته تثبیت شده به بار منتقل می‌شود.

به همین ترتیب، میکروپروسسور به محض تشخیص افزایش سطح ولتاژ، یک سیگنال PWM به IGBT می‌فرستد تا ولتاژی به اندازه اختلاف میزان افزایش ولتاژ با سطح ولتاژ منبع تغذیه تولید کند. ولی این‌بار ولتاژ تولیدی با ولتاژ منبع تغذیه 180درجه اختلاف فاز دارد. سپس این ولتاژ سیم‌پیچ اولیه ترانس باک-بوست را تغذیه می‌کند. . از آنجایی که سیم‌پیچ ثانویه ترانس باک-بوست به منبع تغذیه ورودی متصل است، ولتاژی که به سیم‌پیچ ثانویه القا شده، از منبع تغذیه ورودی کم می‌شود و نهایتاً ولتاژ کاهش یافته تثبیت شده به بار منتقل می‌شود.

تفاوت استابلایزر و محافظ برق


تثبیت کننده ولتاژ یا استابلایزر دستگاهی است که می تواند ولتاژ را در دستگاه شما در سطح معین و ثابت 220 ولت، نگه دارد. استابلایزر ها بی سر و صدا هستند و از تکنولوژی های روز دنیا حساب می شوند. از حسایت کمتری نسبته به محافظ برخوردارند. همچنین استاپ لایزر ، یک جریان کاملا سینوسی و پیوسته را ارئه می دهد.

تثبیت کننده های ولتاژ دارای یک برد میکروپروسسوری هوشمند هستند که حتی با دقت 1 ولت می تواند ولتاژ ورودی را دریافت و در صورت کوچکترین نوسان یا پرش ناگهانی ولتاژ ، خروجی ثابت 220 ولت را تنظیم و به دستگاه بعدی تزریق می کند و می تواند این کار را در یک بازه بلند 150 الی 280 ولت انجام دهد و اما محافظ برق دقت مناسبی ندارد به طور مثال اگر 10 بار در طول روز ، نوسان ولتاژ اتفاق بیفتد ، دستگاه 10 بار خاموش می شود اما در استابلایزر اینطور نیست مگر اینه ولتاژ از بازه گفته شده در بالا خارج شود یعنی از 280 ولت ، بالاتر رود ، دستگاه خاموش می شود.

محافظ برق، فقط دارای یک برد الکترونیکی است که به هنگام بالا و یا پائین بودن ولتاژ برق شهر از حد تعریف شده ، برق را قطع می کند و نیز دارای یک مدار تاخیر جهت وصل مجدد برق شهر با زمان معین می باشد که این سیستم به دلیل ساده بودن، محافظ مطمئن و کاملی برای دستگاههای مصرف کننده نیست.

در مقابل ، استابلایزر با تغییرات ولتاژ، برق را قطع نمی کند. بلکه ولتاژ را در محدوده مشخصی از نوسانات، اصلاح می نماید.

مقایسه استابلایزر و یو پی اس : 

بنابراین با توجه به توضیحات ذکر شده ، برای جلوگیری از نویز و نوسانات برق شهر می توان از دستگاه استابلایزر (Stabilizer) و برای جلوگیری از خاموش شدن سیستم ها و وسایل برقی می توان از دستگاه یو پی اس (UPS) استفاده نمود که در واقع حالت منبع تغذیه دارد و از نظر عملکرد ، کاملا با استابلایزر تفاوت دارد. استابلایزرها می توانند مانع از آسیب های جدی حاصل از قطع ناگهانی برق شهر و وصل مجدد آن (که در این زمان برق شهر ، دارای نوسان است) برای دستگاههای خاص ( آزمایشگاهی، پزشکی، انفورماتیک، سرور ها و …) شوند.
نوع تثبیت ولتاژ در یو پی اس ها به اینصورت است که در صورت افزایش و کاهش ولتاژ برق شهری، تنها ورودی برق شهری را به تجهیزات قطع میکند و از برق پشتیبان به عنوان منبع تغذیه تجهیزات متصل به خود استفاده می کند و پس از برطرف شدن مشکل برق شهری با یک وقفه ی تعریف شده برق شهر را به ورودی تجهیزات وصل می کند. پس میتوان گفت عملکرد تثبیت ولتاژ دریو پی اس ها بصورت کاملا ابتدایی صورت می پذیرد و استفاده آنها صرفا به عنوان تثبیت کننده ولتاژ، قابل اطمینان و بصرفه نمی باشد.
اما استابلایزرها (Stabilizer) توانایی بسیار بالایی در حذف نوسانات و تصحیح و تثبیت ولتاژ برق شهر را با دقت بالاتری دارا هستند. نوع تثبیت ولتاژ در استابلایزرهای سرووموتوری به صورت پیوسته می باشد که این نوع از دستگاه ، دارای دقت و راندمان بالاتری نسبت به نوع رله ای می باشد.

مزایای استفاده از استابلایزر 


  1. یک استابلایزر دارای مزایای و ویژگی های زیر است:
  • باعث حفاظت از کلیه لوازم برقی و محافظت در مقابل اتصال کوتاه و نوسان ولتاژ می شود
  • جلوگیری از ضرر و زیان و جلوگیری از سوختن تجهیزات برقی
  • افزایش امنیت دستگاه و طول عمر آن
  • تثبیت برق شهر و کاهش هزینه مصرف برق را به دنبال دارد.
  • محافظت در مقابل های ولتاژ(High Voltage)  و نوسانات لحظه ای و اسپایکها
  • ارائه خروجی سینوسی بعد از تثبیت ولتاژ

در زمانی که اوج مصرف برق شهری توسط سازمان ها و ادارات بزرگ وجود دارد، ممکن است که برق شهری دارای افت ولتاژ گردد که این مورد باعث ایجاد اختلالاتی در عملکرد دستگاه ها و بعضا سوختن آنها مانند سوختن موتور یخچال یا از کار افتادن کولر گازی و از این قبیل می شود. این امر باعث کاهش راندمان الکتروموتور و بالا رفتن دمای آن می شود.

از مزایای استابلایزرها محافظت در برابر صاعقه ، نوسانات ولتاژی ، اسپایک spike و های ولتاژhigh voltage می باشد.

استابلایزرهای سروو موتوری دو نوع استابلایزرسروو موتور تک فاز و سه فاز دارند که برند دلتا Delta از بهترین استابلایزرهای سروو موتوری خانگی برخوردار است.

استابلایزرسروو موتور سه فاز  به دو نوع اصلی متعادل و نامتعادل دسته بندی می شود. که در استابلایزرسروو موتور متعادل ، یک موتور سروو کنترل همزمان سیم پیچ سه اتوترانسفورماتور را برای سه فاز جداگانه انجام می دهد.

در نوع مستقل استابلایزر، سه سروو موتور مجزا در نظر گرفته شده است که کنترل سه اتوترانس برای سه فاز را بر عهده دارند. این موتورهای سروو ، یک مدار و درایو مجزا دارند که به صورت مستقل ، کاهش و افزایش ولتاژی هر فاز و فرمان های کنترل سرووها را تایید و صادر می کنند.

استابلایزر دستی یا ترانس برق دستی چیست؟


ترانس برق دستی یا استابلایزر دستی (ترانس پله ای) برای فضاهایی استفاده و پیشنهاد می گردد که ولتاژ آنها در بازه استابلایزرهای اتوماتیک نباشد به عنوان مثال تنظیم ولتاژ استابیلیزر های اتوماتیک از 160 الی 280 ولت می باشد.

 

ویژگی استابلایزرهای اتوماتیک این است که نیازی به دخالت فرد در شبانه روز نیست اما در ترانس های دستی باید یک کاربر جهت تنظیم ولتاژ ورودی آن وجود داشته باشد، به عنوان مثال در صورتی که ولتاژ ورودی 110 ، 120 یا 130 ولت و یا پایین تر باشد ترانس دستی می تواند کمک کند و ولتاژ را به صورت پله ای 20 ولت ، 20 ولت تنظیم کند.

به طور کلی تثبیت کننده ولتاژ می توانند به انواع استابلایزر خانگی یا ترانس خانگی ، استابیلیزر اداری ، استابلایزر تکفاز ، استابلایزر سه فاز ، استابلایزر صنعتی و …تقسیم شوند.

نصب استابلایزر


برای نصب استابلایزر خانگی، نیاز به یک نصاب حرفه ای نیست. اگر خودتان اطلاعات برقی ، حتی تا 10 درصد داشته باشید، می توانید با نصب یک ورودی فاز و نول به ورودی استابلایزر و اتصال مصرف کننده خود به خروجی استابلایزر ، دستگاه خود را نصب کنید.

زیرا دستگاه استابلایزر خانگی ، به صورت ساده و حرفه ای طراحی شده که هر مصرف کننده می تواند به راحتی آن را نصب کند .

در صورتی که خودتان تمایل به نصب دستگاه ندارید ، پیمان الکتریک میتواند یک نصاب استابلایزر را برای رفاه شما به منزل یا هر محل نصب دیگری، ارسال نماید.

نصب استابلایزر سه فاز:

انواع این استابلایزرها را باید توسط نصاب استابلایزر در محل مورد نظر نصب نمود. روش نصب استابلایزر سه فاز به این صورت است که ابتدا استابلایزر را از پالت آن جدا کرده و توسط قفل تابلویی نصب شده روی دستگاه ، آن را باز میکنیم . در پایین دستگاه یک ترمینال وجود دارد که با توجه به شیارهای استابلایزر و محل عبور کابل ها ، کابل خود را عبور داده و سه کابل ورودی با نول به همراه ارت به آن وصل می کنیم.

باید توجه نمود که کابل اتصالی نباید لغی داشته باشد که باعث خطا در دستگاه شود. سپس برق ورودی را از کنتور به استابلایزر و برق خروجی را به دستگاه مد نظر وصل می کنیم و با توجه به کلید روی دستگاه ، آن را روشن می کنیم.

بعد از اینکه توان استابلایزر مناسب برای مصرف کننده محاسبه شد ، مرحله نصب و راه اندازی استابلایزر فرا می رسد. در این مرحله از کار، سه عدد سیم فاز ورودی RST  و یک عدد سیم نول در ورودی استابلایزر وصل می  شود. همچنین یک عدد سیم ارت در استابلایزر سه فاز وجود دارد که به دستگاه وصل می شود. توالی فازها هنگام نصب استابلایزر در ورودی و خروجی باید رعایت شود.

لازم به ذکر است که وصل سیم نول برای استابلایزر ضروری می باشدو این مورد به این دلیل است که کلیه نمایشگرهای استابلایزر حتما باید دارای نول باشد.

چرا باید از استابلایزر ها استفاده کنیم؟


تحقیقات انجام شده نشان می دهد عمده ترین عوامل خرابی لوازم برقی، نویزها ، نوسانات و قطع و وصل ناگهانی ، کم و زیاد شدن ولتاژ و مشکلات دیگر برق شهر بوده که آسیب های بوجود آمده توسط عوامل ذکر شده عمدتا ً در قسمت های حساس و گران قیمت دستگاه همچون موتور ، کمپرسور، لباسشوئی، کولر گازی، دستگاههای CNC ، دستگاههای PLC ، دستگاههای چاپ و برش، دستگاههای پزشکی، دستگاههای بافندگی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد .

به همین منظور برای حفاظت از لوازم برقی خانگی ( استابلایزر خانگی ) و اداری بخصوص کولر گازی ، یخچال ، لباسشوئی ، سیستم صوتی و تصویری و کامپیوتر و غیره حتما ً باید از دستگاههای استابلایزر استفاده نمود همچنین لازم به ذکر است ، فروشندگان و تولید کنندگان این گونه لوازم در قبال اشکالات به وجود آمده به دلیل نوسانات برق در دستگاه های فاقد استابیلیزر هیچ گونه گارانتی و ضمانتی ارائه نمی نمایند.

خرید استابلایزر

خرید استابلایزر در دنیای امروز ، یکی از مواردی است که اکیدا جهت استفاده در مکان هایی که دارای نوسان ولتاژ برقی هستند ، توصیه می شود.

برق یکی از پر اهمیت ترین مواردی است که در زندگی روزمره ، انسان ها در استفاده با لوازم الکتریکی نیاز مبرم و جدی دارند. اما انرژی برق می تواند مشکلاتی نظیر نوسانات شدید برق را برای جامعه بشری به وجود آورد که این نوسانات برقی منجر به سوختگی و یا خرابی دستگاه های برقی و تجهیزات خانگی ، تجهیزات اداری ، تجهیزات کارخانه ها و حتی کامپیوتر شخصی می گردد که با چشم انسان قابل مشاهده نیست . نادیده گرفتن این نوسانات برقی باعث خرابی جبران ناپذیر دستگاه های شما خواهد شد چه بسا اگر دستگاه مصرفی شما گران قیمت و غیر قابل تعمیر باشد.

 

 در خرید استابلایزر باید به برند ، کشور سازنده ، کیفیت کالا و خدمات پس از فروش محصول دقت نمود.

استابلایزرها دارای برندهای متفاوتی از جمله دلتا ، Phase-A-Matic، ABB Electrification، Atlantic Equipment، IREM، Layer Electronics ، Edit Elektronik، Esis Enerji Elektronik و … هستند که در شرکت های مختلف با توان های متفاوت تولید می شوند.

ویژگی های استابلایزر دلتا هم به شرح زیر است:

  • محصولات دلتا Delta دارای کیفیت متفاوت با طراحی ویژه جهت کارکرد مداوم با طول عمر حداقل 10 سال بدون تعمیر می باشد.
  • محصولات كمپاني دلتا Delta دارای استاندارد CE و iso9001 بوده و در حال حاضر به بیش از 56 کشور جهان صادر می شود.
  • هوشمند میکروپروسسوری
  • دارای رنج تثبیت فوق العاده بالا
  • دارای سیستم حفاظت در مقابل ولتاژ ورودی و خروجی خارج از محدوده مجاز
  • استابلایزر هاي دلتا Delta در تمامی رنج ها به مجهز به صفحه نمايش و هسته اي داخلي تماما مس وداراي سيستم حفاظتي ولتاژ و جريان و تکنولوژی روز دنیا است

شما می توانید انواع استابلایزر را با نازل ترین قیمت  از شرکت بهین تجهیز ماهور خریداری نمایید.

برای خرید یا مشاوره ی رایگان با شماره های مندرج در سایت تماس حاصل فرمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *