استابلایزر موبایل چیست؟

استابلایزر موبایل چیست؟

در زمان فیلم برداری یا عکاسی با موبایل ، مسائلی مثل قاب بندی، تنظیم نور و لرزش دوربین بر روی کیفیت فیلم و عکس تاثیر مستقیم دارد. برای هر کدام از مشکلات عکس برداری با موبایل راه حلی وجود دارد. در این مقاله می خواهیم به توضیحی در ارتباط با استابلایزر موبایل (استابلیزر) که مشکل لرزش دوربین را حل می کند، بپردازیم.

پیش از ساخت استابلایزر موبایل و دوربین که یکی از انواع استابلایزر هستند، یکی از مشکلات رایج عکاسان حفظ تعادل دوربین عکاسی و فیلم برداری بود. مشکل لرزش دوربین و دست در هنگام عکاسی ، فقط مختص به دوربین های سنگین و موبایل های هوشمند نبود. حتی در فیلم برداری هوایی با کوادکوپتر هم این مشکل ، عکاس ها و فیلم برداران را کلافه کرده بود. برای حل مشکل ابتدا لرزش گیرهای داخلی به وجود آمدند که کمی مشکل تکان خوردن دوربین  را حل کردند. اما ساخت استابلایزر های دوربین و استابلیزر موبایل در ابعاد بزرگ و متوسط بود که مشکل تکان های بیجای دوربین را برای همیشه حل کرد.

استابلایزر موبایل چیست؟

 

به دلیل اینکه امروزه ، عموم مردم از موبایل های هوشمند برای عکاسی استفاده می کنند ، بنابراین وجود لرزشگیر اپتیکال در موبایل ها لازم است. این امکانات از مواردی است که قبلا در دوربین های حرفه ای در دسترس بوده اما اکنون در موبایل هم دیده می شود. لرزش گیر اپتیکال (Optical Image Stabilization – OIS) برای ثبت تصاویر با کمترین تاری و بالاترین کیفیت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لرزش گیر اپتیکال چگونه عمل می کند؟

وجود این قابلیت دردوربین های حرفه ای و کامپکت ، امکان ثبت تصاویر با نوردهی طولانی مدت را با کمترین افت کیفیت بدون استفاده از سه‌ پایه به عکاس می‌داد. به طور خلاصه نحوه‌ی کار لرزش گیر اپتیکال به این شکل است که المان‌های لنز بر خلاف حرکت و لرزش دست عکاس حرکت می‌کنند تا تصاویر تاری کمتری داشته باشند.

لرزش گیر اپتیکال، مسیر حرکت تصویر را از لنز تا سنسور دوربین هدایت می‌کند. زمانی که دست عکاس حرکت لرزشی داشته باشد، لنز دوربین بر خلاف جهت آن حرکت خواهد کرد تا تصویر مسیری ثابت را طی کند. حرکت المان‌های لنز دوربین، اکثرا توسط موتورهای الکترومگنتی انجام می‌شود.

استابلایزر موبایل چیست؟

قابلیت لرزش گیر اپتیکال در دوربین تلفن‌های هوشمند، این امکان را به کاربر می‌دهد که در شرایط دشوار عکس‌برداری کند. عکاسی در موقعیت‌های خاص، در نور کم و عکس‌برداری از سوژه‌های بسیار نزدیک با استفاده از لرزش‌گیر اپتیکال بسیار لذت‌بخش‌تر خواهد بود.

لرزش‌گیر اپتیکال تنها لرزش‌های دوربین را کنترل می‌کند. اما در فیلم‌برداری نیز این قابلیت بسیار مفید است. دوربین‌هایی که دارای لرزش گیر اپتیکال هستند، فیلم‌های با کیفیت‌تر و با نویز کمتری ضبط می‌کنند.

ساختار استابلیزر موبایل یا گیبمال چیست؟

استابلیزر موبایل به طور خلاصه دستگاهی است که از لرزش دوربین موبایل جلوگیری کرده و باعث ثبت عکس های واضح تری می شود. گیمبال موبایل از تعدادی حلقه تشکیل شده که با اتصال به یکدیگر یک محور قائم حول دوربین را شکل می دهند. استابلیزر موبایل، مسیر حرکت تصویر از لنز تا سنسور را هدایت می کند. زمانی که دست عکاس یا فیلم بردار دچار لرزش شود، گیمبال دقیقا بر خلاف جهت لرزش حرکت می کند. به این ترتیب دوربین ثابت باقی می ماند.

استابلایزر موبایل چیست؟

در هنگام خرید گیمبال (استابلیزر موبایل) به نکات زیر توجه کنید:

  • دقت به باتری گیمبال
  • انتخاب گیمبال با وزن مناسب
  • هماهنگی نرم افزار گیمبال با گوشی تلفن همراه

استابلایزر دوربین چکونه عمل می کند؟

یک لرزش گیر دوربین (استابلایزر دوربین)  (camera stabilizer) ، وسیله ای است که با شیوه ی خاص خود، از حرکت های ناخواسته ای  که لرزش نامیده می شوند جلوگیری می کند و یا به نوعی آن را جبران می کند و برای دوربین های کوچک دستی مثل یک مهارکننده در برابر بدن فیلمبردار عمل می کند. برای جبران بی ثباتی های دوربین که ناشی از حرکت های بدن اپراتور است، یک اپراتور دوربین به نام گارت برون (Garrett Brown) یک  دستگاه لرزش گیر بدنی ( Steadicam) برای تصاویر حرکتی سینمایی اختراع کرد که در آن از فنر ها به عنوان ضربه گیر استفاده کرد.

بسیاری از استابلایزر های دوربین برقی از سیستم  ژیروسکوپ ( gyroscopes) برای تشخیص حرکت های مخرب استفاده می کنند. استابلیزر دوربین سه محوره ، ترکیبی از یک استابلیزر مکانیکی و الکترونیکی است. یک سه پایه معمولی هم می تواند دوربین را پایدار نگه دارد، اما سیسیتم های  ذکر شده تقریبا در همه حالت ها (نه فقط در حالت ثابت) می تواند دوربین را بدون لرزش نگه داری و فیلم برداری و عکاسی بدون لرزشی را ارائه نمایند. در واقع هدف کارکردی استابلایزر های دستی دوربین  با مونوپاد ها یکسان است  اما  در واقع استابلایزرهای دوربین شکل کامل شده و حرفه ای مونوپادها هستند.

استابلیزر های مختلف به منظور کمک کردن به کاربران در نماهای گوناگون است. در این میان شیوه و سبک فیلمبرداری  و همچنین محیط های مختلف و نوع نمایش تصاویر دوربین ، به شما کمک می کند که بهترین گزینه را برای کار خود انتخاب کنید، این به این معنی نیست که بهترین گزینه استابلیزری است که وزن دوربین شما را نگه دارد بلکه راه حلی است که شما را در گرفتن پلان های مورد نیازتان یاری دهد. تنوع زیاد استابلیزر دوربین یا گیمبال دوربین در طراحی ، به این دلیل است که بتوانند برای حد اکثر نماهای ممکن در یک فیلم استفاده شوند، تنوع سبک های فیلمبرداری و همچنین تنوع لوکیشن ها در حین فیلمبرداری هم استابلایزر مناسب خود را می طلبد.

استابلایزر موبایل چیست؟

استابلایزر یا گیمبال دوربین دو دسته است : استابلیزر دوربین بدون موتور و استابلیزر دوربین موتوردار

استابلیزر دوربین بدون موتور

بزرگترین ویژگی هایی که استابلایزر های دوربین موتوردار را از استابلایزرهای دوربین بدون موتور متمایز می کند، هزینه و کنترل است. در این نمونه ، شما توانایی بیشتری برای کنترل حرکات ظریف به وسیله ی یک استابلیزر بدون موتور دارید و در چرخش ها می توانید آن ها را به راحتی بچرخانید و به سرعت تغییر مسیر دهید . شما این کار را به آسانی با اکثر سیستم ها می توانید انجام دهید درحالی که با یک استابلیزر موتور دار این کار به سختی انجام خواهد گرفت. مزیت دیگر بدون موتورها نوع کنترل آن هاست که شما می توانید بسته به نوعی که راحت تر هستید آن را کنترل کنید و یا اینکه به مرور زمان یاد بگیرید که چطور لرزش ها و حرکات را به نرمی تبدیل کنید.

استابلایزر های موتوردار

بزرگترین مزیت استابلیزرهای موتوردار این است که با یک بار راه اندازی و متعادل کردن آن به سرعت می توانید شروع به فیلمبرداری کنید. عملیات راه اندازی آن مدت زیادی طول نمی کشد. در بیشتر مدل های استابلایزر دوربین موتور دار به شما امکان تنظیم برای تیلت(tilt up or down) به طرف بالا یا پایین را مدهد تا شما بتوانید نماهای زاویه رو به پایین (high angle)  و زاویه روبه بالا ( low angle) رابه راحتی بگیرید.

بسیاری از گیمبال های دوربین موتوردار ، دارای کنترل کامپیوتری اند بنابراین وقتی که شما نیاز به تغییر تنظیمات عناصری که تعادل و وزن را به هم می زند، مثل لنز یا باتری دارید، به طور اتوماتیک تنظیم خواهند شد و نابرابری وزن را جبران می کنند البته این ویژگی هنوز سرعت و راحتی لازم را ندارد اما تولید کنندگان در حال بهبود بخشیدن به آن هستند.

شما می توانید انواع یو پی اس (یو پی اس صنعتی ، یوپی اس خانگی ، یو پی اس اداری)، استابلایزر و انواع باتری یو پی اس  را با نازل ترین قیمت  از شرکت بهین یو پی اس ماهور خریداری نمایید.

برای خرید یا مشاوره ی رایگان با شماره های مندرج در سایت تماس حاصل فرمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *